Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Maandag, 15 februari 2016

Maatschappelijke verantwoordelijkheid  Sportvissers voelen zich sterk betrokken bij de natuur in en rondom het water. Sportvisserij Limburg streeft naar een gezond watermilieu, een goede waterkwaliteit en optimale leefomstandigheden voor vissen waar door de aangesloten sportvissers op verantwoorde manier gebruik van kan worden gemaakt. Het merendeel (85%) van de sportvissers zet de gevangen vis levend en onbeschadigd terug. Met als motivatie: sportiviteit, respect voor de vis, behoud van de visstand en het opnieuw willen vangen van de vis,. Door respectvol om te gaan met vis en te streven naar natuurlijke leefomstandigheden in de Limburgse viswateren, toont de sportvisserij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid op dit vlak.  Hechte en professionele organisatie

Hengelsportverenigingen met hun aangesloten leden vormen de basis van Sportvisserij Limburg. De aangesloten verenigingen huren visrechten van plaatselijke viswateren en verstrekken de VISpas aan hun leden. Zij organiseren voor hun leden tal van activiteiten, zoals wedstrijden en jeugdactiviteiten om zo een verenigingsbinding te bevorderen. De 115 verenigingen, gevormd door de honderden vrijwilligers, vormen de basis voor een sterke organisatie die professioneel wordt ondersteund door Sportvisserij Limburg op provinciaal niveau en door Sportvisserij Nederland op landelijk niveau. Zonder die vele vrijwilligers zou het werk dat wordt verricht voor de sportvisser, de vis en het water onvoldoende van de grond komen.